20110823

LL11: Wonderllow?

Wonderllow, dat was als het ware het 'thema' van Lowlands dit jaar. Maar ik zet nog geen stap buiten het festivalterrein in Biddinghuizen, of er zijn al talloze zaken die mijn zogenaamde nagenietmodus, die barst van de euforie, verbitteren.

De kaartverkoop moet volgend jaar via concertzalen, zodat de nadruk in de samenstelling van het publiek weer komt te liggen op de 'echte muziekkenners en/of liefhebbers van bandjes' en minder op het 'uitgaanspubliek dat komt voor de sfeer en de feesten tot diep in de nacht'.

Ook vond festivaldirecteur Van Eerdenburg het nodig in een sneer naar de PVV op te merken dat het daadwerkelijk anders kan. In zijn bedankwoord aan de bezoekers die het festival wederom lieten slagen, riep hij tegelijkertijd iedereen op een filmpje naar de PVV door te sturen. Een filmpje getiteld 'Elbow unites Lowlands 2011' waarin knuffelbeer Guy Garvey, tevens frontman van Elbow, zogenaamd van iedereen rondom de Alpha-tent 'one big happy family' maakt door ze elkaar te laten begroeten met een vriendelijk 'hello'. Als Guy Garvey je begroet met een vriendelijk 'hello', weet je dat hij het meent en zal er niemand zijn die zo'n vredig moment wil verstoren.

Tijdens de comedynight in de Juliet mag er echter wel eindeloos gespot worden met eventueel aanwezig PVV-stemmers. Inderdaad, tijdens de comedynight worden er grappen verteld, maar wel uitsluitend grappen die het linkse publiek bevalt en waarmee die aanwezige PVV-stemmers in een hoekje geduwd worden. Het spreekwoordelijke hoekje waar links reeds kennis mee heeft gemaakt. Het hoekje van waaruit links al maanden zielig aan het jengelen is dat het niet eerlijk is wat er momenteel gebeurt met de kunst- en cultuursector. Op zondagavond is de Juliet echter toch gevuld met een meerderheid van die jengelende cultuurliefhebbers en vinden ze het plotseling toch heel leuk om andersdenkenden, weliswaar 'op humoristische wijze', te kleineren. Ik ben precies zo iemand en er verschijnt af en toe een glimlach op mijn gezicht. Tegelijkertijd bedenk ik me toch ook dat het belachelijk is wat er gebeurt, want Elbow mag het publiek dan wel een dag eerder verenigd hebben, aan het einde van het festival blijkt van deze eenwording al vrij weinig meer over. Dat is ook helemaal nergens voor nodig.

55.000 mensen, gelijkgestemd. Dat kan niet. Dat hoeft niet. Dat zou nooit moeten mogen. De organisatie van Lowlands zou juist degene moeten zijn om dat in te zien. Als Van Eerdenburg niet langer wil dat er ook uitgaanspubliek komt, dat de hele nacht doorfeest en zich amper bewust is van de kwaliteit van de door hem geboekte bands, moet hij ook geen tent plaatsen die 24/7 geopend is. Eerlijk is eerlijk.

Als Van Eerdenburg liever heeft dat er uitsluitend nog echte muziekliefhebbers op zijn feestje komen, moet hij ze ook niet uitnodigen op een Zeroo's Heroes avond in de Alpha. Laat staan dat je daar een surprise act aan toe moet voegen die de rest van de avond de grootste hits uit de jaren '90 draait. Je bent niet dom, Van Eerdenburg, ook jij begrijpt heus wel dat je op een avond vol hits 'hitjespubliek' kunt verwachten.

Oude, getatoeëerde metalheads die uit hun dak gaan op Within Temptation. Ik kan er heel eerlijk in zijn. Ik zie ze liever dan gelikte 'hipsters' die in hun v-halsje, met hun Raybannetje op verveeld naar Graffiti6 kijken, terwijl ze hun meisje, dat haar festivaloutfit zo uit de Cosmopolitan heeft geknipt, omarmen. Muzikaal gezien heb ik niks met beide bands, maar ze staan wel beide geprogrammeerd in de Alpha, dus is er ruimte voor veel publiek. En breed publiek. Anders moet je een bandje als Graffiti6 maar in een andere tent zetten.

De eerste keer dat ik op Pinkpop kwam was ik verbijsterd over wat ik zag: van zulk slag volk had ik nooit verwacht dat ze van deze muziek hielden! Een aantal festivals verder weet ik dat de tijden veranderd zijn. Zoals ik het op documentaires over Woodstock zag zal het nooit meer worden. Who cares? Festivals zijn voor de massa. Meer dan ooit tevoren. Maar door wie wordt bepaald wie er wel of niet tot die massa behoren? Alstjeblieft Lowlands, houd de eer aan jezelf. Programmeer wat je wilt, maar ga mensen niet indirect verwijten dat ze een kaartje voor je festival hebben bemachtigd waar ze helemaal niet mogen komen omdat ze niet alternatief genoeg zijn. Houd je liever bezig met de door mij veronderstelde essentie van een festival: vrijheid. Wees vrij en geniet. Al is het maar voor drie dagen. Tot volgend jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten