20110904

Stick around, please.

Het is zondagmiddag en ik kom aan op mijn kamer in Utrecht. Eigenlijk hoef ik hier nog helemaal niet te zijn. Eigenlijk had ik best nog kunnen gaan werken en 's avonds laat koers kunnen zetten richting Utrecht. Dat heb ik niet gedaan. Daar was een reden voor. Ik heb vandaag vrij gevraagd voor een optreden van Chef'Special tijdens het Uitfeest op het Neude. Twee weken geleden ging de Charlie compleet uit zijn dak op Lowlands, vandaag moeten de sympathieke Haarlemmers hun publiek nog veroveren. Appeltje eitje, zo blijkt.

Eindelijk voelt het een beetje als zomer. Het is warm in Utrecht, tegen het benauwde aan zelfs. Dat komt Chef'Special alleen maar goed uit. Op hun muziek moet je zweten en dat zullen ze Utrecht deze namiddag laten weten ook.

De set begint zoals gewoonlijk met een fijne uptempversie van albumopener 'Sixteen Bars'. Dat er hier van licht hysterische Lowlandstaferelen geen sprake is, zien we meteen. Dat hoeft ook niet, ik ben juist enorm benieuwd of ze dit keer wederom nieuw publiek zullen impalmen met hun energieke liveperformance. Na 'Colors' vraag ik me af waarom ik zo benieuwd was: ik had kunnen weten dat ook Utrecht vanmiddag spontaan voor Chef'Special zou vallen. Met name de Chef himself, Joshua Nolet, heeft niet veel tijd nodig het publiek voor zich te winnen. Komen ze niet naar hem toe, dan mengt hij zich namelijk zelf wel in het publiek. Als die onwijs charismatische frontman dan plotseling voor je neus staat te 'bouncen', durf je natuurlijk niet stil te blijven staan. Je durft het niet, maar je wilt het ook niet. Het maakt niet uit hoe benauwd het vandaag is, als Chef'Special speelt wil je meedoen. Sowieso.

De heren hebben ruim een uur om te spelen, maar zijn, tegen eventuele verwachtingen in, allerminst geneigd zo nu en dan mee achterover te leunen. In het begin is er nauwelijks ruimte voor applaus omdat de nummers direct op elkaar aansluiten. Het hoge tempo en de vaardigheid van de show zorgen ervoor dat de energie waarmee de band speelt nog beter naar voren komt. Het zeer diverse publiek lijkt blij verrast en geeft zich al vrij snel over aan het menu van de Chef. Bovendien grijpt frontman Joshua Nolet uitsluitend de gelegenheid aan een slok van zijn biertje te nemen wanneer een van de andere bandleden een fijne solo inzet. Daar hoeven we tussendoor niet op te wachten.

Oudere nummers als 'Mosound' en 'Deadline' passeren vanavond ook de revue en dat geeft het optreden een verrassend leuke wending. In combinatie met 'Spittin' On Ye Citystreets' en 'Stick Around' is dit wat mij betreft een ideale set waarin langzamere chillnummers en pompende springbeats elkaar in hoog tempo afwisselen. Het publiek mag zelfs kiezen wat er gespeeld wordt. In 'Too Far Gone' lijkt zanger Joshua even de weg kwijt te zijn wanneer toetsenist Wouter zomaar een riff uit 'Slowdown' speelt, maar eigenlijk maakt dat het optreden alleen nog maar leuker. Het publiek staat te genieten en dat is niet in de laatste plaats omdat men ziet dat de heren op het podium dat ook staan te doen. Niets is geregisseerd, elke noot die gespeeld of gezongen wordt lijkt uit het onderste van de tenen te komen. Chef'Special maakt dan wel dampende hiphop, een arrogant vechtersbaasje dat erop uit is zijn concurrenten uit het artistieke vak te dissen, is wel het laatste dat bij je opkomt als je Joshua Nolet een nummer als 'Birds' ziet voordragen. Dat geldt evenzo voor de andere bandleden: ze spelen retestrak, maar tegelijkertijd ook met een relaxte vibe die bij menig gezicht in het publiek een glimlach teweeg brengt. Chef'Special speelt geen liedjes; ze maken muziek en doen dat vol overgave.

Ik wist van tevoren dat ik dit niet moest doen. Ik wist van tevoren dat ik geen objectieve recensie over deze heren kon schrijven. Het was vandaag de vierde keer dat ik ze live zag en het lijkt wel of ze alsmaar beter en beter worden. Chef'Special speelt strak en energiek waardoor ze elk publiek meekrijgen. Hun muziek klinkt zo divers dat het niet in een hokje te stoppen is. De Wereld Draait Door is op zoek gegaan naar een nieuwe huisband en zal er zeer spoedig achterkomen dat ze geen betere hadden kunnen vinden. Ik kan niet anders dan lovend zijn over Chef'Special. En er moet iets heel raars gebeuren wil dat veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten