20130618

3voor12 op Pinkpop

Wat doet 3voor12 nog op Pinkpop? Het is een veelgestelde vraag en de discussie daaromtrent is al behoorlijk omvangrijk geworden. Dit stuk is misschien dan ook een beetje als mosterd na de maaltijd, maar omdat ik 3voor12 nogal hoog heb zitten en ook ik teleurgesteld ben over een aantal recensies die over Pinkpop verschenen, voeg ik onderstaande graag toe aan de discussie.

Zoals 3voor12-redacteur Atze de Vrieze al in een reactie liet weten is Pinkpop een belangrijk platform voor acts die 3voor12 van begin af aan op de voet volgt. Ik kan me echter niet voorstellen dat het Pinkpop is dat 3voor12 dient, als je je als platform profileert als een “rijke bron van non-mainstreammuziek”. Je maakt mij niet wijs dat Blaudzun, The Opposites, Alt-J en Ben Howard (eerlijk is eerlijk: Die Antwoord en Queens Of The Stone Age daargelaten) de reden zijn om naar Landgraaf af te reizen, aangezien die acts zo regelmatig elders in het land te zien en horen zijn dat je met één recensie minder heus diens muzikale ontwikkeling niet uit het oog verliest.

Vooropgesteld: een recensent bevindt zich in feite altijd op glad ijs omdat objectieve recensies niet bestaan. Observeren kun je echter leren en het is aan de recensent om daar op basis van gegronde argumenten een waardeoordeel aan te koppelen. Daar gaat het naar mijn mening mis in de verslaggeving van Pinkpop door 3voor12. Want zodra 3voor12 aan de hand van observaties gaat oordelen, wordt dat totaal niet in perspectief geplaatst. Je hoeft niet te schrijven dat Handsome Poets een kutband is als je dat bij wijze van spreken al vijf keer hebt gedaan. Daar heeft helemaal niemand iets aan.

Zie je als 3voor12 om wat voor andere reden ook de noodzaak om naar Pinkpop te gaan, ben je dan op zijn minst bewust van de manier waarop je verslag doet. Er mag dan intern over de vorm worden getwist; het format dat 3voor12 op festivals hanteert wordt inmiddels ook al een jaar of vier à vijf gebruikt, terwijl ook daarover al meer dan eens discussie is ontstaan. Cijfers zijn leuk, maar kunnen in een overzicht bijna vernietigend werken. Het is het gebrek aan perspectief bij het schrijven van de Pinkpop-recensies dat ervoor zorgt dat er zoveel onvrede ontstaat.

Neem het optreden van The Opposites. In de kop wordt gesproken over een hitmachine en verderop lezen we dat The Opposites voor het eerst op de Pinkpop Mainstage staan en dat het gelijk de eerste keer is dat het publiek zo losgaat dit Pinkpop-weekend. Prima, leuk en fijn dat iedereen het zo naar zijn zin heeft gehad. The Opposites krijgen een 8; twee keer zoveel als wordt toegekend aan The Script, waarbij ik uitgerekend onder het kopje ‘MIN’ moet lezen dat de nummers van de Ierse band solide popsongs in een eigentijds jasje zijn, die klinken als een klok en zich onherroepelijk in je hoofd nestelen. Daarna volgt de constatering dat de heren er zoveel plezier in hebben, maar dat alles wat The Script doet buitengewoon clichématig is. Als voorbeeld wordt het nummer ‘Millionaires’ naar voren gebracht, dat “gaat over het feit dat we allemaal geen geld nodig hebben om een goede tijd te hebben, een nogal loos statement voor een overduidelijk op hitsucces gerichte band.”

Nu kan ik het mis hebben, maar meen ik hier toch vooral te lezen dat de hits van The Opposites voor een overdaad aan magische momenten zorgen, terwijl een overduidelijk op hitsucces gerichte band met solide popsongs het uiteindelijk moet bekopen. Waarom wordt mij niet duidelijk.

Opbouwende kritiek lijkt me prima en zelfs noodzakelijk, maar bands principieel de grond in boren vind ik wat overdreven. Getuige de toon die een aantal 3voor12-redacteuren aanslaan in hun recensies, lijken hun meningen in een aantal gevallen namelijk buitengewoon vooringenomen. Een ondertitel als “Singer-softwriter minder zaaddodend dan verwacht” laat dat wat mij betreft duidelijk zien. Om over het woordgrapje verderop in de recensie maar niet te spreken. Waarom 'singer-softwriter' Ben Howard later op de dag wél wegkomt met een matige set waarin het crowdpleasen is dat de klok slaat, is mij een raadsel. Het is maar goed dat er over smaak te twisten valt.

In de discussie over de aanwezigheid van 3voor12 op Pinkpop zei hoofdredacteur Willem van Zeeland het volgende: “Heeft 3voor12 nog iets te zoeken op Pinkpop? Moeten we tot in lengte van dagen vasthouden aan deze vorm van artikelen met rapportcijfers? Die vragen zijn gerechtvaardigd en daar zullen we de komende tijd nog eens goed over nadenken.”

Gelukkig maar. Kom op, 3voor12. Jullie hebben hard gewerkt om een mooi platform voor non-mainstream muziek te maken, maar de manier waarop jullie afgelopen weekend verslag van Pinkpop deden is daarbij op bijna geen enkele manier van toegevoegde waarde. Niet voor jullie zelf en niet voor jullie lezer. Jullie kunnen veel beter dan dit.

1 opmerking:

  1. Een 8 voor The Opposites? Serieus? Daar snap ik dan weer helemaal niks van. Er zijn veel interessantere Nederlandstalige hiphop acts, naar mijn mening. Het zal wel aan mij liggen. ;-)

    Je hebt het in ieder geval mooi en raak verwoord.

    BeantwoordenVerwijderen