20130604

Halleluja

Ik luister graag naar muziek. Naar liedjes. Van singer-songwriters. Zodoende keek ik gisterenavond snel even De Beste Singer-Songwriter van Nederland terug. Voor Jeroen Kant. De Beste Singer-Songwriter van Nederland. Jeroen mocht door, nadat hij het liedje 'Halleluja' had gespeeld en Eric Corton en Miss Montreal Giel hadden overtuigd van Jeroens singer-songwritersschap. Ik was verbaasd, maar tegelijkertijd ook onverklaarbaar blij. Want waarschijnlijk zit ik nu weer de hele zomer aan de buis gekluisterd.

Jeroen Kant bracht in 2011 het album Goud Of Op Je Bek Gaan uit. Ik kende dat album toen nog niet. Ik had geen weet van Jeroen Kant. Tot ik ongeveer een jaar geleden naar een huiskamerconcert van singer-songwritersduo Lieve Bertha ging. Vrijwel iedereen was daar voor Lieve Bertha en zo ook ik, maar Jeroen Kant speelde zogezegd het voorprogramma. Waar een voorprogramma mijn aandacht vaak niet voldoende vast kan houden, wist Jeroen mij buitengewoon aangenaam te verrassen. Hij had een houten kistje meegenomen als podium. Heel even dacht ik dat hij wat pretentieus politieke leuzen zou gaan staan verkondigen op zijn zelfgecreëerde barricade. Niets bleek echter minder waar. In de twintig, misschien vijfentwintig minuten tijd waarin hij daar op dat kistje stond met een gitaar en mondharmonica om zijn nek, zat ik gefascineerd te kijken en te luisteren als een kind dat voor het eerst een Disney-film ziet. 

Na afloop van het huiskamerconcert kocht ik Goud Of Op Je Bek Gaan. Die albumtitel is waarschijnlijk illustratief voor de zomer die Jeroen Kant voor de boeg heeft. Hij gaat liedjes schrijven voor De Beste Singer-Songwriter van Nederland en ik hoop dat hij flink op zijn bek gaat, zodat hij uiteindelijk met goud op zak weer naar zijn houten huisje in Heesbeen kan. Een succesvolle carrière ligt in het verschiet. Guus Meeuwis kan stadions gaan vullen in de Randstad en Brabant zal zijn eigen Daniel Lohues hebben. Sterker nog, we hebben hem al. En we kunnen de hele zomer van hem gaan genieten. Halleluja.

Jeroen Kant - 'Halleluja'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten